Recensie Vakantievlinders van Vannessa Thuyns

In de maanden maart en april heb ik als Lily Frank samen met Lizzie van den Ham naarstig geschreven aan een vakantie tussen twee kaften. Dit had het boek ‘De roadtrip van je leven’ tot gevolg. Het was zo heerlijk om dit verhaal te schrijven! Het was echt alsof ik even op vakantie was als ik verder werkte aan het verhaal. Nadat ik verschillende enthousiaste reacties had gelezen op ‘Vakantievlinders’ van Vannessa Thuyns waarbij ook werd gezegd dat lezers echt even het gevoel hadden op vakantie te zijn tijdens de verhalen, besloot ik om zelf ook maar eens op boekvakantie te gaan! En dit boek bevat niet een, maar wel drie reizen! Ik heb dus vlug mijn koffer ingepakt en ben op reis gegaan.

VLIELAND

De eerste reis blijkt lekker in eigen land te zijn: Vannessa neemt ons mee naar het mooie Vlieland. In dit heerlijke verhaal krijgt Lisa een singlesreis voor haar dertigste verjaardag en daar zit ze dus helemaal niet op te wachten! Ze is prima gelukkig als vrijgezel. Of is het misschien stiekem toch iets wat ze nu net nodig heeft?

Vakantieterugblik

Wat een fijn verhaal is dit zeg! Vannessa’s schrijfstijl leest heerlijk weg en maakt dat je door het verhaal heen vliegt. Of vaart 😉 Hoofdpersoon Lisa komt ook niet over als een of ander hulpeloos schaapje dat gered moet worden; ze is assertief en weet wat goed voor haar is. Desondanks ontdekt ze tijdens deze reis haar eigen kwetsbaarheid op een mooie en realistische manier. Het verhaal bevat toffe, levensechte personages die allemaal op hun eigen manier tot leven komen. Nu we weer “thuis” zijn, wil ik meer! Napels, kom maar op!

NAPELS

Reis 1 naar Vlieland heeft de lat hoog gelegd! Maar ik had ook wel zin in een reisje naar Napels, aangezien ik daar vorig jaar tijdens mijn researchreis voor ‘De roadtrip van je leven’ met Jen Minkman nog geweest ben!

In het tweede verhaal zet Josefien haar relatie met Sven op pauze, zodat ze kan nadenken of ze wel verder met hem wil. Haar bestie Denise moet toevallig net die week naar Napels om een hotel te beoordelen voor een tijdschrift; ze kan net zo goed met haar meegaan. Tot ze er daar achterkomt dat Denise gelogen heeft: ze heeft aan iedereen daar verteld dat Josefien is meegekomen als professionele fotograaf! Dan wordt ze ook nog eens door het hotel geboekt om een photoshoot te doen met de sexy maar veeleisende hoteleigenaar Luca…

Vakantieterugblik

Zoals ik al zei: de lat lag hoog na Vlieland! Ik vond dat verhaal gewoon heel erg leuk! Toch zoog ook Napels me snel naar binnen. De schrijfstijl van Vannessa Thuyns is gewoon erg boeiend en laat het verhaal voor je ogen tot leven komen, en ook de personages van dit verhaal voelden aan als van vlees en bloed. Hoewel Josefien duidelijk worstelt met zichzelf, laat ook zij niet zomaar over zich heen lopen. Dat vind ik mooi; dit is geen verhaal met een afhankelijke hoofdpersoon. Er is in dit verhaal bovendien aandacht voor lokale lekkernijen en reisbeschrijvingen, waardoor je je echt even in het buitenland waant. Al met al heb ik genoten van dit tweede verhaal, hoewel ik Vlieland nog steeds leuker vind. Maar goed, wat wil je: #kapiteinstijn… Nu vlug verder naar Tirol voor het derde en laatste verhaal!

TIROL

In het derde en laatste verhaal van Vakantievlinders is de vakantiebestemming van het vriendinnenweekend dit jaar tot Simones afschuw geen land met parelstranden, maar de besneeuwde bergtoppen van Tirol. En dat terwijl ze na het heftige ski-ongeval van haar broer Cas nooit meer op de latten heeft gestaan! Zijn ze nu helemaal gek geworden? Terwijl de andere twee meiden wilde plannen maken, meldt Simone zich uit ellende maar aan voor een ski-klasje voor beginners. Maar dat klasje blijkt nog niet zo verkeerd te zijn.

Vakantieterugblik

Toevallig heb ik afgelopen najaar zelf een wintersportverhaal uitgebracht (Stampij op een snowboard, in de bundel Kus me met kerst), omdat ik een zwak heb voor wintersport. Toch blijkt het verhaal Tirol weer heel anders te zijn! Het wordt misschien een beetje saai nu, maar ook dit verhaal las weer heerlijk weg door Vannessa’s fijne schrijfstijl, de levensechte karakters en de leuke verhaallijn. Elk personage in dit verhaal heeft zo zijn eigen achtergrond gekregen, waardoor ze allemaal aanvoelen alsof je zo hun hand vast kunt pakken om ze tussen de pagina’s vandaan te trekken. Het trauma van Simone zorgt bovendien voor een serieuze noot in het verhaal. Alleen het personage van Andreas vond ik iets minder aanvoelen als levensecht. Zijn handelingen vond ik niet altijd even logisch. Niettemin vond ik ook Tirol weer een heerlijk verhaal, dat denk ik mijn favoriet Vlieland van de troon heeft gestoten. Maar goed, zoals ik al zei heb ik een beetje een zwak voor wintersport.

Ze zeggen dat je als schrijver de verhalen schrijft die je zelf graag leest. Grappig; ik zie zoveel van mezelf terug in deze verhalen van Vannessa Thuyns! De romantiek, de liefde voor reizen en cultuur, vermengd met grappige en pijnlijke situaties… Deze bundel van Vannessa Thuyns staat kortom vol met verhalen die ik zelf graag schrijf! Dit is een schrijver die ik in de gaten ga houden! Dus: heb je zin in een vakantie tussen twee kaften? Twijfel niet langer en boek hem gewoon!

Recensie-exemplaar

Ten slotte wil ik Dutch Venture Publishing bedanken voor het recensie-exemplaar in ruil voor een eerlijke review.